søndag 16. august 2009

REISEN TIL NGOUNDERE

Etter å ha reist siden torsdag er vi endelig framme i Ngaoundere. Turen har vært både slitsom og fascinerende, mest fascinerende.

Eventyret startet smått på torsdag. Da tok jeg flyet fra Sola til Gardermoen. På Gardermoen traff jeg familien Bischler og Hilde Marie. Kjekke folk. På kvelden dro Hilde Marie og jeg inn til sentrum for å treffe venner og for å spise.

Fredag tok vi flyet til Brüssel, deretter til Yaounde. I Brüssel møtte vi Andreas, Linda og Lena. Veldig kjekke folk dette også!

I Yaounde overnattet vi på Hotel Tango. Det mest spesielle med dette hotellet var at toalettene manglet dolokk. Typisk afrikansk slurv tenkte jeg. Senere forklarte Lena at grunnen til at dette hotellet ikke har dolokk er fordi så mange av de lokale ikke er vant til denne type toaletter. Derfor stilte de seg oppå dolokket, og gikk på do stående. På denne måten knakk nesten alle hotellets dolokk.

Togturen fra Yaounde til Ngoundere var en kaotisk opplevelse. Toget var sykt langt, og det var vanvittig mange folk på stasjonen. Nok engang ble jeg takknemlig for at jeg reiste med mer rutinerte folk enn meg selv. For HM og jeg ble tiden stort sett brukt til å ta bilder og filme. Alt her er jo nytt og kult. På de fleste togstoppene sto selgere og tilbudte oss diverse varer. Andreas kjøpte batong til oss. Batong er laget av en type mel og vann, og lukter sykt ekkelt. Konsistensen er seig og det er ganske smakløst. Men kjekt å ha prøvd.

Etter 13 timer på toget var vi endelig framme i Ngoundere. Svette, slitne og illeluktene steg vi av toget. En ny og spennende kultur, fantastiske folk og mye latter har gjort turen fantastisk. Blir de neste ti månedene like bra, har jeg mye å se fram til.

Mye folk på togstasjonen i Yaounde

HM og meg

Lena











togstasjonen i Ngoundere

1 kommentar:

  1. Heia Mauzi! Stå på, du eie! Lykke t videre så må du holda oss oppdatert. Eg ska ver din faste følgesvenn innpå denne bloggen! SKRIV! ;)

    Hilsen Øssa ;)

    SvarSlett