onsdag 26. august 2009

Je ne parle pas francais

Denne uken har stort sett gått med til å lære fransk. Jeg merker at det er vanskelig å skulle lære et helt nytt språk, men samtidig kunne jeg ikke hatt bedre hjelpemidler tilgjengelig. De neste tre ukene skal jeg ha masse undervisning med Enok, og etter det begynner vi sannsynligvis å jobbe. Da vil jeg garantert få masse muligheter til å praktisere fransken.

Enok har sagt at han tror det hadde vært nyttig for oss å bo en uke eller to hos en kamerunsk familie. Det hadde vært en fantastisk mulighet til å bli bedre kjent med både språket og kulturen, så jeg krysser fingrene for at det skal gå i orden.

I dag var Hilde Marie, Bosco og jeg rundt på misjonsstasjonen og delte ut invitasjoner til en idrettsforening for barn. Denne skal startes for å knytte norske og kamerunske barn tettere sammen. I starten var jeg taus som en østers mens Hilde Marie og Bosco sto for snakkingen, men etter hvert måtte jeg også bidra litt. Med hjelp fra de to andre klarte jeg å stotre fram en setning på fransk. Onde tunger vil hevde jeg leste opp setningen fra et ark, noe jeg verken vil bekrefte eller avkrefte.

Uansett, etterpå ventet skryt fra både HM og Bosco, og mer skulle ikke til for å heve selvtilliten til en ettåring som per dags dato har miserable franskspråklige ferdigheter.




fransklærer Enok og meg


Her skal vi ha treningene

4 kommentarer:

  1. Jaja Økland. Eg har ikkje kommet i gang med fransken ennå. Men ska visst få læra meg litt eg og. Hadde vært greitt me noen ord, for det e mange hyggelige folk her hadde eg bare konna prata me di;) Men bra du lære! Ka sko me me tysk? Bare tull...

    SvarSlett
  2. Javel Maui! Konge at du har fått ståtra fram ein setning på fransk då! Regne me du blir evige i d itte kvert og kan lera meg någe når du komme hjem! Satse på du har d nice der nere, d har jafall eg her i Trondheim=) dagane bare flyr av gårde, og d e jo good! Ser sykt fram te neste sommer då! Må få te någe evige tur då.

    Joffa

    SvarSlett
  3. Marius!

    Si tu commences à pratiquer le francais au quotidien, je suis sûre que tu vas maitriser la langue suffisament dans peu de temps!
    L'aventure que tu es entreindre de vivre au Cameroun a l'aire fascinante. Vraiment je te souhais bonne chance! Puis on se parlera francais l'été prochain j'espère :-)

    Hilsen Even (som prøver å hjelpe deg med franskøvingen!)

    SvarSlett
  4. Ser du har på deg russa t-skjorta ;) Enok va vel nyskjerrige på de merkverdige påfunnene du foretog deg i russatiå. Viktig å finna felles interesser ;) Beklage at eg e anonym i mine komemntarer, men tror du gjennom et innvikla resonnement greie å finna ud kem denne gudesendte bloggleseren e. Forresten så kan du spørr even om han gidde å oversetta det han skreiv før meg sånn at eg og kan få ta glede i dette språget du nå har taget i din munn.

    Klem og koz

    Zorro

    SvarSlett